Svar: Hyppige natamningen
29. april 2021
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen.
Det lyder umiddelbart som om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer:
- Det ene er naturligvis perioden med forkølelse, hvor jeres datter er vågnet flere gange og har haft brug for brystet for at kunne finde ro og komme videre i søvnen.
- Det andet er, at hun lyder til at have behov for lidt mere mad og mælk - netop det at melde sig hyppigere om natten er ofte tegn på at mælkeproduktionen søges øges og behovet derfor er større.
- Det tredje er naturligt hendes alder og udvikling, og de påvirkninger det kan give søvnen.
- Og så spiller hele dagens rytme osv. naturligt også ind på nattens forløb og modsat :)
I forhold til forkølelsen, så har du naturligvis gjort det helt rigtige. Du skal naturligt give din datter den tryghed og nærhed, som hun viser behov for og også lægge hende hyppigere til brystet. Men som du selv er inde på, så har det måske også medført en vis vane hos hende, og det er derfor fint, at du forsøger at sætte noget andet i stedet for brystet, så hun ikke skal ammes hver time hele natten igennem.
Det er dog også vigtigt, at hun får mælk nok hele dagen igennem, og det lyder som en god idé, at du supplerer amningen med flaske, selvom du også lægger hyppigere til brystet. Du skriver, at du giver ca. 60 ml af gangen, og du fortæller at du om aftenen giver 120 ml, som hun drikker. Kan hun også drikke mere om dagen? Når du giver hende 60 ml, hvordan har du så udregnet den mængde? Jeg spørger, fordi det jo godt kan tænkes, at hun skal have nogle større flasker om dagen, både for at kunne sove længere søvnstræk, men også for ikke at behøve søge mælken så hyppigt om natten.
Hendes mælkebehov udregnes efter hendes vægt og jeg ved ikke, hvad din datter vejer, men hvis hun f.eks. vejer 6 kg nu, så vil hun skulle have ca 800-1000 ml mælk i døgnet, og hvis vi siger, at hun skal have f.eks. 6-8 måltider i døgnet, så svarer det til ca. 110-150 ml hver gang, altså faktisk mere end dobbelte af, hvad du giver hende:)
Jeg er helt med på, at du også ammer, og at hun får din mælk, og derfor skal hun naturligt ikke have hele sit behov dækket via flaske, men jeg vil anbefale dig, at du starter med at amme hende - så hun får det hun kan hos dig, og så supplerer du med flasken efterfølgende og lader hende så spise det, som hun viser behov for der. Det vil sige, at der måske skal være 100 ml i flasken, og har hun så kun brug for 60, så kan hun spise det, men kan hun spise mere, så har hun mulighed for det. Så du på den måde lader hende selv styre sit indtag og samtidig lader hende stimulere dig, så du også stadig har mælk til hende :)
Med hensyn til skemad, så synes jeg, det lyder som en god idé at tilbyde hende smagsprøver 1-2 gange dagligt - og det er helt okay, at hun kun spiser få skefulde og dermed kun får smagsprøver. Det er stadig mælken, som er vigtigst for hende og hun skal heller ikke føle sig presset, så når hun smager, tager imod, så er det super fint og når du fornemmer, at hun ikke vil have mere, så stopper du og lader det være det. Du skal dog være opmærksom på, at når hun ofte spytter maden ud, så er det ikke fordi hun ikke kan lide det, men fordi hun "malker med tungen". Når hun spiser af bryst og flaske, så bruger hun sin tunge til at malke med, og det gør hun lige nu også, når du tilbyder hende mad af en ske. Hun har endnu ikke lært sig den nye spiseteknik, men det kommer. Derfor er det, at maden kommer ud af munden, ikke nødvendigvis tegn på, at hun ikke er parat, men mere at hun skal lære en ny måde at spise på :)
Jeg vil også anbefale dig, at du forsøger med både hjemmelavet og færdiglavet babymad. Prøv at variere lidt, så hun får lidt forskellige konsistenser. Nogle børn har lettere ved at spise, hvis maden er lidt tynd og skal "drikkes", andre børn har betydeligt lettere ved skemaden, hvis den er i en lidt fastere konsistens og former sig lidt mere i munden, og derfor er det en god idé, at I prøver jer frem.
Det er godt, hvis du kan forsøge at inddele hendes dag i perioder - perioder, hvor hun er vågen, aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - og perioder, hvor hun skal hjælpes til at koble fra, får mælk og skal puttes. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende, og det er helt naturligt, at hun kan have svært ved at finde ro, når hun skal sove. hendes søvn ændrer sig også, den begynder at indeholde flere stadier og når hun går fra et søvnstadie til et andet, så vil hun få tendens til at vågne op. Derfor vil hun ofte kunne vågne mellem 20-40 minutters søvn, uden at hun nødvendigvis er udhvilet, og her er det rigtig godt, at du er parat, og med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. forsøger at få hende videre i søvnen igen.
Du nævner, at hun blandt andet sidder i skråstol om morgenen, imens du laver praktiske ting - prøv at lægge hende på gulvet, så hun kan bruge sig selv motorisk, trille omkring, øve sin styrke osv. og netop bruge sin krop, fordi det også vil være med til at give hende en større træthed i kroppen, når det så bliver tid til at sove:)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får evt. lidt bryst igen, når dagen begynder.
I står op, leger, hygger, tumler, pludrer. Hun ligger på legetæppet, øver sig motorisk på gulvet, du hjælper til :)
Ammes og suppleres med flaske og puttes til formiddagslur ca. kl 9. Hun ammes først og suppleres med flasken efterfølgende og får lov til selv at styre mængden af mælk, som hun har behov for.
Formiddag 10: Tilbydes smagsprøver på lidt skemad og vand af kop.
I leger, tumler, hun bruger sig selv motorisk og mentalt
Frokost 11-11.30: Ammes og suppleres med flaske og puttes herefter til middagslur i barnevognen. Du må gerne trille tur, det er helt fint. Du kan også vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen og hvis hun så vågner op efter 20-40 minutter, så kan du amme hende igen og med brystet hjælpe hende videre, hvorefter hun så forhåbentlig kan tage et lidt længere søvnstræk.
Vågner, stimuleres rigtig godt motorisk og mentalt, har hun sovet en længere lur, vil hun sandsynligvis have brug for amning, når hun vågner. Må også meget gerne få et bad på dette tidspunkt og som nu babymassage og sang :)
Ammes og suppleres med flaske og puttes så til dagens 3. lur ca. kl. 14. Tidspunktet afhænger naturligt af, hvor lang middagsluren viser sig at være.
Eftermiddag 16: Vågner, leger, tumler, bruger sig selv motorisk og mentalt på gulvet. Hvis hun har sovet en længere 3. lur her, så har hun sandsynligvis brug for amning, når hun vågner :)
Far kommer hjem og de to hygger sammen, tumler, leger, pludrer og igen bruger hun sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Aften 17.30: tilbydes smagsprøver på lidt mos og vand af kop. Igen gives en variation mellem hjemmelavet og færdiglavet babymos (glas eller klempose).
Ammes og powernapper som nu, det er helt fint, hvis hun har brug for en ekstra lur - det afhænger naturligt af, hvor lange hendes dagslure ender med at være :)
Leger, hygger, tumler, gøres klar til natten og smøres med creme osv. som nu.
Ammes og suppleres med en flaske og puttes så til natten - måske ca. 20-20.30. Det afhænger af, hvorvidt hun har sovet en 4 lur om aftenen og/eller hvornår hun er stået op af sin sidste lur...
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre
Midt nat 03: Ammes eller flaske og sover videre
Du skriver, at I har forsøgt at følge mit søvnhjul for børn på 6-7 måneder, men det kan I ikke helt følge endnu, da jeres datter stadig kun er 5 måneder, og der sker rigtig meget den næste måned eller to :) Som du kan se, så har jeg forsøgt at lave en dagsplan ud fra den rytme, I lyder til nogenlunde at have på nuværende tidspunkt - og der er plads til skemad to gange dagligt og amning suppleret med flaske, hver gang hun skal sove.
Du nævner også, at hun ved formiddagsluren ofte er ½ time om at falde i søvn, og jeg foreslår derfor, at du putter hende senere jf. dagsplanen.
Jeg håber, at det giver lidt idé om, hvordan et døgn måske kan skrues sammen hos jer nu. Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Den er lige nu i butikkerne i en helt ny opdateret udgave (3. udg. 3. opl. 2021).
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske